Zamknij

OD DZIŚ NOWY ROZKŁAD JAZDY POCIĄGÓW. KRÓTSZE PODRÓŻE, NOWE PRZYSTANKI

08:22, 13.12.2020 redakcja Aktualizacja: 13:28, 13.12.2020
Skomentuj

W niedzielę, 13 grudnia wprowadzony został nowy rozkład jazdy pociągów. Skróci się czas przejazdu pociągiem m.in. z Warszawy do Trójmiasta, z Krakowa do Katowic. Od stycznia, po 25 latach, pociągi wrócą na trasę Bielsk Podlaski (Lewki) - Hajnówka. Lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych zapewnią przebudowane i nowe przystanki. Rozkład jazdy jest dostępny na peronach i na portalpasazera.pl.

Nowy rozkład jazdy został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami. Podróżni korzystają z efektów inwestycji Krajowego Programu Kolejowego: lepszego dostępu do podróży pociągiem z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów podróży. W rozkładzie jazdy uwzględniono kontynuację prac na liniach kolejowych bez wpływu na kursowanie pociągów.

Kolej na krótsze podróże i nowe połączenia

W woj. warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno - Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn - Ełk skróci się o kolejne 10 min, a w stosunku do czasu przed modernizacją będzie krótszy o ponad godzinę (będzie 2 h 31 min, przed modernizacja 3 h 36 min). Na trasie Działdowo - Olsztyn od 13 grudnia czas przejazdu najszybszego pociągu skróci się o kwadrans, zajmie 59 min. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała 1h 14 min.

Z Warszawy do Trójmiasta od 13 grudnia skróci się podróż najszybszymi pociągami dzięki systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 i wprowadzeniu na linii prędkości 200 km/h. Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonają trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 h 32 min (obecnie czas ten wynosi 2 h i 47 min). Z efektów uzyskanych na tej trasie skorzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków - Gdynia, Katowice - Gdynia, Rzeszów - Gdynia.

Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw skorzystają z efektów modernizacji trasy Kraków - Katowice. Najszybszy pociąg pojedzie między stolicami w czasie poniżej godziny (57 min) - to o ok. 30 min krócej niż obecnie. Dzięki temu skróci się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia o ok. 40 min (z obecnie 3h 27 min do 2h 51 min), a także z Katowic do Rzeszowa do 2 h 47 min (z obecnie 3 h 36 min).

Krócej pojedziemy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń - gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem będzie ok. 20 min krótsza i zajmie 1h 44 min (obecnie 2h 4 min). Krótsze podróże będą także między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne np. Leszno i Rawicz.

W województwie śląskim skróci się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową o kolejne kilka minut. Najszybsze składy pojadą ten dystans w 31 min. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.

W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową "zakopiankę" na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz m.in. z Gdyni, Warszawy. Na odcinku Chabówka - Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.

Po 25 latach, od 1 stycznia podróż koleją na linii Bielsk Podlaski - Lewki - Hajnówka. Pojedziemy pociągami w relacjach: Białystok - Hajnówka, Bielsk Podlaski - Hajnówka oraz Białystok - Siedlce przez Bielsk Podlaski i Hajnówkę. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok - Hajnówka 80 min, natomiast Bielsk Podlaski - Hajnówka to 31 min. Dla podróżnych przygotowany jest nowy przystanek Mikłasze oraz zwiększono komfort i dostępność 5 przystanków Lewki, Orlanka, Morze, Stare Berezowo, Chytra.

Kolej będzie bardziej przyjazna środowisku między Lubelszczyzną a Podkarpaciem. Dzięki zakończeniu elektryfikacji na linii Lublin Główny - Stalowa Wola Rozwadów w grudniu pojadą pociągi elektryczne. Inwestycja pozytywnie wpłynie zarówno na obsługę podróży regionalnych i dalekobieżnych.

Dodatkowe przystanki - lepszy dostęp do kolei

Pasażerowie kolei skorzystają z nowych przystanków: Wałbrzych Centrum na trasie Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra; Kochcice-Glinica na trasie Lubliniec - Kluczbork; Mikłasze na linii Bielsk Podlaski - Hajnówka. Po latach przerwy będzie nowy przystanek Wygoda na trasie z Warszawy do Lublina. Na trasie Warszawa - Białystok pociągi regionalne znów zatrzymają się na nowych peronach przystanków Zaręby Kościelne, Kietlanka, Szulborze Wielkie.

Dla podróżnych o kilkadziesiąt więcej dostępniejszych stacji i przystanków (w porównaniu do rozkładu z grudnia 2019 r.). Perony są przygotowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Największe zmodernizowane stacje: Szczecin Gł., Gdańsk Gł., Rzeszów Gł. Z nowych peronów wsiadamy do pociągów na modernizowanych liniach Poznań - Wrocław, Kraków - Katowice, Trzebinia - Oświęcim, Chabówka - Zakopane, Żywiec - Sucha Beskidzka, Częstochowa - Zawiercie, Kutno - Toruń, Działdowo - Olsztyn, Łódź Kaliska - Zduńska Wola, Lublin - Łuków, Lublin - Warszawa, Kędzierzyn-Koźle - Opole, Poznań - Szczecin.

Kompleksowa informacja dla podróżnych

Informacje na temat aktualnego rozkładu jazdy pociągów są dostępne na stacjach i przystankach, w internecie na portalpasazera.plrozkład-pkp.pl oraz w aplikacjach mobilnych Portal Pasażera (dawniej Rozkład Kolejowy) i Rozkład-PKP (dawniej Bilkom). Na stacjach i przystankach informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów wyświetlane także na tablicach elektronicznych oraz przekazywane są podróżnym w formie komunikatów głosowych.

(redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%