Od dziś od wtorku 21 lutego 2023 roku obowiązują przepisy umożliwiające pracodawcom kontrolowanie pracowników na obecność w ich organizmach alkoholu i narkotyków. W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało w poniedziałek rozporządzenie Ministra Zdrowia w tej sprawie. Ustawodawca, dopuszczając kontrolę w miejscu pracy, nie wskazał, jak ma ona dokładnie wyglądać. Nakazał jednak, by nie naruszała ona godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Prawnicy wskazują, by unikać kontroli przy osobach trzecich i nie komentować wyniku. ?php>
?php>
?php>
Treść rozporządzenia: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie badań na obecność alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w organizmie pracownika?php>
?php>
Nowe przepisy w Kodeksie pracy umożliwiają kontrolę trzeźwości pracowników. Ustawodawca chce, żeby badanie było przeprowadzone z poszanowaniem godności i intymności pracownika - podaje Prawo.pl. Serwis zwraca jednak uwagę, że nowe zapisy nie precyzują, co to znaczy.?php>
?php>
Jak informuje serwis Prawo.pl, zgodnie z nowym art. 22 (1c) par. 1 Kodeksu pracy pracodawca może wprowadzić kontrolę trzeźwości pracowników. Nowe przepisy pozawalają na sprawdzanie zarówno alkoholu, jak i narkotyków (środków działających podobnie do alkoholu). Badanie stanu trzeźwości - wskazuje ustawodawca - nie może naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracownika. Jednak przepisy nie określają dokładnie, jak powinna wyglądać kontrola, aby spełniała te warunki.?php>
?php>
Odpowiedzi na to pytanie nie ma też w informacji Państwowej Inspekcji Pracy o nowych przepisach, dotyczących kontroli trzeźwości. Dziennikarze Prawo.pl poprosili więc o opinię prawników.?php>
?php>
Zdaniem dr hab. Moniki Gładoch, prof. UKSW, kierownika Katedry Prawa Pracy, radcy prawnego, taka kontrola powinna odbywać się przede wszystkim bez udziału osób trzecich - klientów, kontrahentów, żeby nie było to widowisko, a wynik powinien zostać zachowany w poufności.?php>
"Nie należy go komentować ani wyśmiewać" - tłumaczy, w wypowiedzi dla Prawo.pl, prof. Monika Gładoch. I podkreśla, że przebieg kontroli pracodawca powinien określić w regulaminie. W nim też - zdaniem ekspertki - należy wskazać osoby upoważnione do kontrolowania. Nie jest konieczne podawanie nazwiska pracownika uprawnionego, czasami wystarczy stanowisko czy funkcja.?php>?php>?php>
"Dobrze byłoby, gdyby pracodawcy opracowali osobny regulamin kontroli trzeźwości czy procedurę kontroli trzeźwości. Nie ma znaczenia, jak go nazwą. Ważne, że samo słowo >>kontrola<< może zadziałać prewencyjnie i sprawić, że niektórzy pracownicy odmówią sobie alkoholu w pracy" - wyjaśnia na łamach Prawo.pl Krzysztof Stucke, prawnik prowadzący własną kancelarię prawa pracy, biegły sądowy z zakresu prawa pracy i RODO, mediator sądowy i pozasądowy.
Więcej na Prawo.pl: https://www.prawo.pl/kadry/kontrola-pracownikow-na-obecnosc-alkoholu-i-narkotykow-jak-ma,519914.html?php>
?php>
?php>
?php>
Źródło informacji: PAP MediaRoom, zdjęcie przykładowe: Pixabay
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz