SCENA DLA MUZYKI POLSKIEJ CZYLI NOWY CYKL FILHARMONII WARMIŃSKO-MAZURSKIEJ

Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza na koncerty nowego cyklu „Scena dla Muzyki Polskiej”. Cykl łączy osiem wydarzeń, dla których wspólnym mianownikiem jest muzyka polskich kompozytorów oraz młodość wykonawców.

Poza tym panować będzie pełna różnorodność zarówno pod względem składów instrumentalnych oraz stylów kompozytorskich i epok, z których dzieła pochodzą. Niestety nasza narodowa świadomość muzyczna jest wciąż bardzo mała. Tym projektem Filharmonia Warmińsko-Mazurska chce zaprezentować Państwu całe piękno i kunszt polskich myśli kompozytorskich przedstawiając mniej znane kompozycje tych najsłynniejszych kompozytorów jak i tych, których nazwiska z pewnością będą dla Państwa zupełnie nieznane.  

Specjalna oferta cenowa skierowana jest do uczniów szkół oraz studentów. Przy okazaniu ważnej legitymacji można zakupić bilety w cenie 8zł! (oferta dotyczy wszystkich koncertów cyklu i uwzględnia zakup tylko w kasie biletowej Filharmonii)

Bilet normalny w cenie 30 zł można kupić także za pośrednictwem strony www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl. Kasa biletowa w siedzibie Filharmonii otwarta jest od wtorku do piątku w godz. 10:00-17:00 oraz godzinę przed każdym koncertem.

Więcej informacji o koncertach wraz ze szczegółami o wykonawcach i repertuarze można znaleźć na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl 

Najbliższy koncert i zarazem inauguracja cyklu „Scena dla Muzyki Polskiej” odbędzie się już 7 listopada o godz. 19:00 w Sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Wystąpi trio fortepianowe Cuore Piano Trio, jeszcze studiujących muzyków, ale już z pokaźnymi laurami na swoim koncie w składzie: Zuzanna Budzyńska – skrzypce,  Jadwiga Roguska – wiolonczela, Szymon Ogryzek – fortepian.

Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Trio zdobywa czołowe miejsca w międzynarodowych konkursach kameralnych, m.in. w Singapurze (2019), Atenach i Bydgoszczy (2018). Usłyszymy głównie muzykę epoki polskiego romantyzmu, a także kompozytorów silnie do niej nawiązujących. Wszystkich, których jedyny polonez jaki słyszeli to ten na studniówce – zapraszamy szczególnie serdecznie, ponieważ usłyszymy polonezy Karola Lipińskiego (kompozytora o 20 lat starszego od Chopina) w aranżacjach na duet lub trio fortepianowe. Dzieła Franciszka Lessla są najpełniejszym w muzyce polskiej przejawem dojrzałego stylu klasycznego. Ukształtowane pod okiem mistrza umiejętności, klasyczną budowę i wdzięk możemy podziwiać w Triu fortepianowym E-dur op. 5. Ciekawą decyzją wykonawczą jest zestawienie tego utworu z Triem fortepianowym Artura Malawskiego – to dwa różne światy brzmieniowe. Styl ekspresyjnego neoklasycyzmu, połączony z elementami ludowymi, sprawia, że napisane na cztery lata przed śmiercią Trio słusznie nazywane jest klejnotem polskiej kameralistyki. Ludomir Różycki, jeden z przedstawicieli Młodej Polski w muzyce, Rapsodię na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 33 stworzył podczas pobytu w Berlinie przed pierwszą wojną światową. To dzieło kameralne nawiązujące swoim brzmieniem do bogatej w skrajne emocje estetyki romantycznej. Liczne kulminacje typowe są dla języka muzycznego rozmiłowanego w romantyzmie kompozytora.

W kolejnych spotkaniach z Muzyką Polską nie zabraknie kompozytorów współczesnych, jak choćby Tadeusz Baird, Andrzej Panufnik, Witold Lutosławski, czy szeroko doceniana Grażyna Bacewicz, która dołączyła do zdecydowanie zmaskulinizowanego grona liczących się kompozytorów. Usłyszymy także niefilmowe kompozycje Wojciecha Kilara. I wreszcie kompozytorzy czasów trudnych – dziś zachwycający świat – czyli Władysław Szpilman (którego postać może być Państwu znana z filmu pianista) oraz Mieczysław Wajnberg i jego obłędny wręcz styl muzyczny. Jest to autor m.in. opery pt. „Pasażerka”, której fabuła ma miejsce w obozie koncentracyjnym. Bardzo rzadko zdarza się na naszych terenach słyszeć muzykę baroku, a w szczególności polskich kompozytorów. Będziemy mieli możliwość usłyszeć muzykę m. in.  Wacława z Szamotuł, Adama Jarzębskiego czy Mikołaja Gomółki na historycznych instrumentach.  Mam nadzieję, że choć trochę zaciekawiłam Państwa, by poszperać i dowiedzieć się nieco więcej o naszych kompozytorach, poznawać ich twórczość i z zaciekawieniem oczekiwać kolejnych koncertów z cyklu „Scena dla Muzyki Polskiej”.

Wszystkie koncerty cyklu „Scena dla Muzyki Polskiej”:

Projekt realizowany dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca.

 

Post Author: Marzena Matuszka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *