Zamknij

NIK WNOSI O ZAWIESZENIE OBOWIĄZKOWEJ MATURY Z MATEMATYKI

16:31, 19.02.2019 redaktor Aktualizacja: 16:49, 19.02.2019
Skomentuj

Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki:  w latach 2015 - 2017  średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu.

Jak wynika z kontroli NIK, z nauczaniem matematyki w polskich szkołach nie jest najlepiej. Forma i sposób jej nauczania nie sprzyja pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów. Potwierdzają to osiągane przez nich wyniki.

Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał egzaminu maturalnego z matematyki.

Najwyższa Iza Kontroli ma wiele zastrzeżeń do sposobu i metodyki nauczania matematyki w szkołach, dlatego:

Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach. 

W swoim raporcie NIK przedstawił wiele wniosków, zarówno do Ministra Edukacji Narodowej, jak i do organów zarządzających, dyrektorów szkół i nauczycieli, które mają poprawić efektywność nauczania matematyki.

Na raport NIK zareagowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, wydając komunikat, w którym pisze m.in:

Matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich. Postulowane przez NIK "zawieszenie" obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego.

Matematyka uczy logicznego myślenia i je porządkuje, co ułatwia rozwiązywanie problemów, a przede wszystkim - rozwija wyobraźnię. Umiejętności kształcone głównie w ramach zajęć z matematyki są niezbędne do rozwiązywania problemów w wielu dziedzinach i dyscyplinach naukowych, takich jak: medycyna, inżynieria, biznes i ekonomia czy informatyka.

Jak podkreśla MEN, wbrew temu, co twierdzi NIK, obiektywne i renomowane porównania międzynarodowe pokazują, że poziom kształcenia matematycznego w polskich szkołach jest na dobrym poziomie.

 

(redaktor)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%