REGION: DZIŚ PRZEKAZANO DO UŻYTKU KOLEJNYCH 10 KILOMETRÓW OBWODNICY OLSZTYNA

W piątek 1 lutego 2019 roku Budimex przekazał inwestorowi: Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad do użytkowania dziesięciokilometrowy odcinek obwodnicy Olsztyna na drodze S51 od węzła Jaroty do węzła Olsztyn Wschód.

Prace zostały zakończone przed terminem kontraktowym planowanym na 29.04.2019. Trwają prace na pozostałym pięciokilometrowym odcinku od węzła Jaroty w kierunku zachodnim. Zostanie on oddany do ruchu do lipca 2019 roku. Po zakończeniu prac na tym odcinku przejezdna będzie już cała obwodnica Olsztyna o długości 34 km.

W ramach inwestycji stworzono trzy węzły drogowe – Jaroty, Pieczewo oraz Olsztyn Wschód. Inwestorem obwodnicy jest olsztyński Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności. Całkowita wartość kontraktu to ponad 1 mld zł brutto. Prace związane z budową obwodnicy Olsztyna rozpoczęły się w lipcu 2016 r.

Rozmach i nowoczesność budowy

Liczby towarzyszące kontaktowi są imponujące. Podczas robót ziemnych i przygotowania terenów Budimex zdjął ok.  400 tys. m3 hummusu, czyli warstwy ziemi roślinnej, wykonał ponad 2 mln m3 wykopów i położył łącznie ok. 500 000m2 (350 tys. ton) nawierzchni bitumicznej.

Żeby ustabilizować podmokły i grząski teren na którym powstała obwodnica trzeba było nawieźć w tym miejscu 7 mln ton gruntu – to równowartość objętości 5 Stadionów Narodowych w Warszawie – mówi Dariusz  Blocher – Prezes Budimeksu.

Powstało też ok. 7 tys m2 ekranów akustycznych. Podczas robót mostowych wykonano 3,5 tys ton konstrukcji stalowej, 5,7 tys ton stali zbrojeniowej i 51 tyś m3 betonu konstrukcyjnego. Największym wyzwaniem inżynieryjnym  był z kolei most na rzece Łynie, który jest jednoprzęsłową konstrukcją stalową z ustrojem żelbetowym.

Most ten, mający 138 m długości, był budowany na grząskim terenie, więc wymagał wielkiej precyzji w planowaniu i wykonywaniu działań budowlanych – mówi Dariusz Blocher.

W inwestycji Budimex zastosował także nowoczesne rozwiązania budowalne np. zbrojenie kompozytowe, które jako odporniejsze na negatywne czynniki środowiskowe, nie wymaga kosztownych napraw, związanych np. z korozją konstrukcji. Z kolei do pomiarów geodezyjnych wykorzystano drony.

Prace nadal trwają, m.in. z powodu osiadania gruntu, który jest bardzo niestabilny w okolicach Bartąga. Wymieniliśmy na całej obwodnicy ponad 1 mln m3 gruntów organicznych jako wzmocnienie konstrukcji drogi, ale w tym jednym miejscu musimy poczekać aż nasyp przeciążeniowy przestanie osiadać nawierzchnia całkowicie osiądzie i będzie można dokończyć niezbędne prace. Jestem przekonany, że kierowcy docenią inwestycję, która znacznie ułatwi podróżowanie w tym rejonie Polski. To również niezwykle istotne przedsięwzięcie z punktu widzenia miasta, ponieważ pozwoli wyprowadzić z Olsztyna ruch tranzytowy i zmniejszyć obciążenie wewnętrznych ulic. Ta długo oczekiwana droga z pewnością odegra strategiczną komunikacyjną rolę – mówi Dariusz Taraszkiewicz – Dyrektor Rejonu Budimex na woj. warmińsko – mazurskie.

 Zakres prac na S51

Poza trasą główną, prace prowadzone przez Budimex obejmują także wybudowanie trzech węzłów drogowych – Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo i Olsztyn Wschód, dróg serwisowych oraz remont odcinków wybranych dróg lokalnych.

Projekt zakładał stworzenie dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o nawierzchni bitumicznej oraz 23 obiektów mostowych: 12 wiaduktów nad drogą ekspresową, 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, 2 mosty, 2 przejścia dla zwierząt, 1 wiadukt kolejowy, 1 kładkę dla pieszych. Kontrakt obejmował również budowę urządzeń odwadniających korpus drogowy, rowów drogowych, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, oświetlenia, sieci energetycznych, urządzeń teletechnicznych. Budimex odpowiadał także za stworzenie Systemu Zarządzania Ruchem.

Obwodnica Olsztyna to nie jedyna inwestycja Budimeksu w woj. warmińsko-mazurskim. Firma buduje też wiadukt nad linią kolejową w Ostródzie, realizuje budowę ul. Towarowej w Olsztynie o wartości 103 mln zł,  oraz przebudowuje drogę krajową nr 53 w Szczytnie.

www.media.budimex.pl

Post Author: redaktor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *